Streamen via Samba inlogprobleem EM7080

Forums voor de EM7080 en EM7180 mediaspelers

Moderators: Joyce, Laura, Eminent-Admin

Streamen via Samba inlogprobleem EM7080

Postby 3rdrock » 20 Aug 2012, 21:45

Hallo,

al ruim 2 jaar heb ik de EM7080 en die bevalt prima. Streamen via Samba ging altijd perfect vanaf mijn XP-pc. Deze heeft het echter begeven en nu heb ik een Windows7 PC. En nu lukt het me niet meer om bestanden via Samba te stream. Via de verkenner naar \\em7080 wil prima dus ik kan bestanden kopiëren, maar dat is natuurlijk niet wat ik wil :)

Als ik via de EM7080 naar Samba ga, dan naar m'n eigen werkgroep en dan m'n eigen PC aanklik wordt er om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Ik heb geen idee wat ik daar moet invullen of hoe ik op mijn Win7-pc een account kan aanmaken voor m'n EM7080.

Ik heb wel een anatal topics met een soortgelijk probleem voorbij zien komen en daarin wordt dan gelinkt naar een FAQ waarin 1 of andere registertweak te vinden zou zijn? Ik kan er echter niets over in de FAQ vinden dus ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen :)

oh,. firmware is 1.0.5.41. Als ik het wel heb is dat de laatste voor de GUI-change en dat is ook de reden dat ik deze nog steeds gebruik.

alvast bedankt!
3rdrock
Newbie

Re: Streamen via Samba inlogprobleem EM7080

Postby GerrieD » 28 Aug 2012, 11:44

De laatste firmware voor de EM7080, vóór de nieuwe GUI = firmware 1.0.6.1. Deze staat op onze website, zie http://www.eminent-online.com/nl/produc ... rview.html

De juiste stappen om Windows 7 in te stellen voor het streamen via de EM7280 staan hieronder vermeld. Zorg ervoor dat je elke stap zorgvuldig uitvoert en niets overslaat, anders gaat het nog niet werken.

-----------------------------------

Ik probeer met mijn mediaspeler te streamen vanaf een Windows 7 computer. Het lukt mij niet om bij de gedeelde mappen te komen, er wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Hoe dien ik Windows 7 in te stellen voor Samba gebruik zodat ik kan streamen met mijn mediaspeler?

Windows 7:
In de onderstaande stappen wordt uitleg gegeven hoe je in Windows 7 mappen kunt delen en waar je eventueel op dient te letten.

Windows 7 instellen:
1.Zorg ervoor dat Windows volledig is opgestart en dat je het Windows bureaublad ziet.
2.Klik op ‘Start’.
3.Ga naar het ‘Configuratiescherm’ en klik bij ‘Netwerk en Internet’ op ‘Netwerkstatus en taken weergeven’.
4.Klik op ‘Gevanceerde instellingen voor delen wijzigen’.
5.Klik op het pijltje bij ‘Thuis of werk’ (huidig profiel) om dit menu in te klappen, daarna klik je op het pijltje bij ‘Openbaar’ om deze uit te klappen. Volg de onderstaande stappen:
6.Klik op ‘Netwerkdetectie inschakelen’.
7.Klik op ‘Bestands- en printerdeling inschakelen’.
8.Klik op ‘Openbare mappen delen uitschakelen’.
9.Klik op ‘Met wachtwoord beveiligd delen uitschakelen’.
10.Klik op ‘Wijzigingen opslaan’.

Let op: Het is mogelijk dat je toestemming dient te geven om de wijzigingen op te slaan!

Een gedeelde map maken:
Nu je Windows hebt ingesteld dien je een map te selecteren, of een nieuwe map aan te maken. In deze map plaats je uiteindelijk de media die je via je het netwerk op je mediaspeler wilt afspelen. In het volgende hoofdstuk leggen we uit hoe je een map kunt te delen.
1.Ga via het startmenu naar ‘Computer’ en klik op je ‘C:’-schijf.
2.Ga naar de map die je wilt delen, maar zorg ervoor dat dit geen ‘Openbare map’ is of maak een nieuwe map door met de rechtermuisknop eenmaal in een leeg gedeelte van het scherm te klikken en kies ‘Nieuwe map’. Geef deze nieuwe map een gewenste naam.
3.Klik deze map met de rechtermuisknop aan en klik op ‘Eigenschappen’.
4.Ga naar ‘Delen’ en klik op ‘Delen’.
5.Klik op het pijltje en kies ‘Iedereen’. Klik daarna nogmaals op het pijltje en voeg ook ‘Administrator’ toe.
6.Selecteer bij ‘Machtigingsniveau’ de rechten die de gebruiker dient te krijgen. Kies ‘Lezen’ of ‘Lezen/schrijven’. Beide niveaus kunnen worden gebruikt.
7.Klik op ‘Delen’ om de map te delen met de door jou ingestelde gebruiker(s) en rechten.
8.Klik op ‘Beveiliging’ en controleer of de door jou ingestelde gebruiker (Iedereen) in de lijst staat vermeld. Is dit niet het geval, dan kun je de onderstaande stappen volgen om de gebruiker alsnog aan deze lijst toe te voegen:
9.Klik op ‘Toevoegen’ waarna een nieuw venster wordt geopend.
10.Klik op ‘Geavanceerd’.
11.Klik op ‘Nu zoeken’ waarna de computer gaat zoeken naar alle beschikbare gebruikers.
12.Klik ‘Iedereen’ eenmaal met linkermuisknop aan en klik op ‘OK’. Je ziet nu ‘Iedereen’ in het venster staan.
13.Klik op ‘OK’ om ‘Iedereen’ aan de lijst toe te voegen.
14.Klik op ‘Toepassen’ en dan op ‘OK’ om deze wijzigingen op te slaan.
15.Klik op ‘Sluiten’ om het venster te sluiten.

Je kunt nu de gedeelde mappen van Windows 7 bereiken door via het menu van je mediaspeler naar Samba of Gedeelde Mappen te gaan en daar je Windows 7 machine uit de lijst te kiezen. Wordt er gevraagd om een gebruikersnaam en wachtwoord, dan hoef je niets in te vullen, maar kun je gewoon doorgaan.

Oplossingen voor mogelijke problemen:
De stappen die in het voorgaande hoofdstuk zijn vermeld, zijn doorgaans voldoende om je mediaspeler de gedeelde map(pen) van je Windows 7 computer te laten benaderen. In een enkel geval wil het gebeuren dat dit niet voldoende is vanwege systeeminstellingen van Windows 7, of vanwege (te streng ingestelde) beveiligingsrechten van Windows 7 zelf. In de volgende stappen leggen we uit welke problemen je eventueel kunt ervaren, maar vooral, wat je kunt doen om het probleem op te lossen.

Blokkerende virusscanner of firewall?:
Sommige virusscanners of firewalls hebben de mogelijkheid om inkomend netwerkverkeer te blokkeren. Wanneer de mediaspeler verbinding probeert te maken met je computer via het netwerk, kan het voorkomen dat je virusscanner aangeeft dat er een apparaat toegang probeert te krijgen. Zorg er dan voor dat dit wordt toegestaan.

De gedeelde map of een bestand in de gedeelde map is nog steeds niet benaderbaar?:
Wanneer de gedeelde map zelf of een bestand in de gedeelde map niet benaderbaar is, ondanks de stappen die zijn vermeld, kun je de onderstaande procedure uitvoeren:
1.Gebruik de volgende link om een zogenaamd registerbestand voor Windows 7 te downloaden: Klik hier om te downloaden
2.Download het bestand en plaats dit bestand op je bureaublad.
3.Pak dit bestand uit. Normaal gesproken kun je een bestand uitpakken door deze met de rechtermuisknop aan te klikken en te kiezen voor ‘Bestanden uitpakken’ of ‘Alles uitpakken’. Windows leidt je door de verdere stappen om het bestand uit te pakken.
4.Wanneer het bestand is uitgepakt, zal het uitgepakte bestand ‘Windows7-sharing.reg’ genoemd zijn.
5.Klik dit bestand met de rechtermuisknop aan en kies ‘Uitvoeren als Administrator’.
6.Zodra het bestand is uitgevoerd, dien je de computer opnieuw te starten.

Let op: Windows 7 starter edities hebben geen Administrator mogelijkheden. Hier volstaat het om het bestand te dubbelklikken met de linkermuisknop.

Beveiligingsinstellingen van Windows 7 aanpassen:
Wanneer je nu nog steeds niet in staat bent om de gedeelde map(pen) te benaderen vanaf je mediaspeler, zal dit hoogstwaarschijnlijk te wijten zijn aan beveiligingsinstellingen van Windows 7, ook wel beveiligingspolicies genoemd. Dit zal vooral kunnen optreden met de Ultimate versies van Windows 7. Gebruik de onderstaande stappen om de beveiligingsinstellingen van Windows 7 aan te passen:

Let op: De onderstaande stappen zijn aan de hand van de meest uitgebreide versie van Windows 7 gedaan, de Ultimate versie. Heb je geen Ultimate versie, dan kan het gebeuren dat bepaalde onderdelen in jouw Windows 7 niet aanwezig zijn. Zie je een stap staan die bij jouw Windows 7 niet aanwezig is, ga dan verder met de volgende stap.
1.Klik op ‘Start’.
2.Klik op ‘Programma’s en bestanden zoeken’.
3.Vul hier in ‘secpol.msc’ en druk op de ‘Enter’ toets.
4.Klik op ‘Lokaal beleid’ en dubbelklik dan op ‘Beveiligingsopties’ waarna er een lijst wordt getoond.
5.Ga in deze lijst naar beneden en zoek ‘Netwerkbeveiliging: LAN Manager-verificatieniveau’. Dubbelklik op deze naam.
6.Selecteer ‘LM en NTLM verzenden: gebruik NTLMv2 sessiebeveiliging indien ondersteund’ en klik op ‘OK’.
7.Sluit het venster.

Tip: Als je de beveiligingsopties niet kunt aanpassen of je krijgt foutmeldingen bij het uitvoeren van 'secpol.msc', dan kun je de volgende link gebruiken: Klik

Tip: Wanneer je nog steeds niet de gedeelde mappen of de inhoud ervan kunt benaderen, kun je de volgende stappen uitvoeren:
1.Klik op ‘Start’.
2.Klik op ‘Programma’s en bestanden zoeken’.
3.Vul hier in ‘secpol.msc’ en druk op de ‘Enter’ toets.
4.Klik op ‘Lokaal beleid’ en dubbelklik dan op ‘Beveiligingsopties’ waarna er een lijst wordt getoond.
5.Ga in deze lijst naar ‘Netwerkbeveiliging: minimale sessiebeveiliging voor op NTLM SSP-gebaseerde (inclusief beveiligde RPC clients)’. Dubbelklik deze naam.
6.Zorg ervoor dat het vinkje bij ‘128-bits versleuteling vereisen’ niet aanwezig is en klik op ‘OK’.
7.Sluit het venster en herstart je computer.

Let op: Ondanks de stappen die in deze FAQ staan vermeld zal Windows doorgaans om een gebruikernaam en wachtwoord blijven vragen. Als alle stappen correct zijn uitgevoerd hoef je geen gebruikersnaam of wachtwoord in te vullen maar kun je gewoon op 'OK' klikken om door te gaan.

----------------------------------

Veel succes.

G.D.
GerrieD
Forum Supporter

Postby 3rdrock » 29 Aug 2012, 21:56

bedankt voor de reactie. het 1e, vrij simpele stuk van je stappenplan heb ik geprobeerd. Ik zal als ik wat meer tijd heb eens in het register gaan rommelen. voorlopig kopieer ik de bestanden vanaf mn pc naar de EM7080. Niet ideaal, maar t werkt ook :)

nogmaals bedankt!
3rdrock
Newbie

Postby kuijt.h » 21 Sep 2012, 16:07

Probeer eens het tooltje Windows Share Manager (Jan Kamp ). Deze is speciaal geschreven om je Windows7 pc te kunnen benaderen vanuit de mediaspeler.
kuijt.h
User

Return to EM7080 / EM7180