7075 DTS ziet harde schijf niet

Discussie over beide modellen EM7075

Moderators: Joyce, Laura, Eminent-Admin

7075 DTS ziet harde schijf niet

Postby Karcsi » 11 Feb 2011, 11:42

Heb afgelopen week een 7075 DTS gekocht. Ik heb een WD elements harde schijf met eigen voeding op de USB-poort aangesloten, met bestandsindeling NTFS, maar de 7075 DTS ziet hem niet, terwijl hij USB sticks met FAT32 indeling direct ziet. Doe ik iets fout?
Karcsi
Newbie

Re: 7075 DTS ziet harde schijf niet

Postby docimat » 11 Feb 2011, 17:40

die heb ik ook, de een TB versie
werdt automatisch herkent door de em7075.

al eens opnieuw geformateert?
docimat
User

Postby MartinHerrman » 12 Feb 2011, 10:34

ik heb de WD Elements Desktop 2 GB, geformatteerd met ext3. Werkt ook super.
MartinHerrman
Forum Supporter

Postby Karcsi » 13 Feb 2011, 18:35

Bedankt voor de hulp, maar ik heb het ding toch maar retour gebracht. Ik zie nog wel wat ik doe.
Karcsi
Newbie

Postby Alex » 14 Feb 2011, 10:30

Wat heb je terug gebracht? De schijf of de EM7075-DTS?

Aangezien hij USB sticks wel gewoon ziet, is de EM7075-DTS niet defect. Het probleem zit hier in de schijf. Had je hem al geprobeerd op andere mediaspeler/pc/laptop en geformat?
Forum rules: viewtopic.php?t=4
Using Mediainfo: viewtopic.php?t=1110
Telnet: viewtopic.php?t=1873
Alex
Forum Goddess

Postby Goner » 14 Feb 2011, 23:14

MartinHerrman wrote: geformatteerd met ext3. Werkt ook super.

Biedt dat nog voordelen in vergelijking met NTFS ?? Ik zie net op m'n EM7075 dit :

Code: Select all
 PID  PPID USER     STAT   VSZ %MEM %CPU COMMAND
 2621     1 root     S     3376  3.4 36.2 /bin/mount.ntfs-3g /dev/sda1 /tmp/media/usb/USB1/781893FD1893B898 -o force
 2666     1 root     S    23808 24.4  9.7 /opt/bin/transmission-daemon -f -g /tmp/media/usb/USB1/781893FD1893B898/.transmission -w /tmp/media/usb/USB1/7818 enz.

kan dat niet helemaal inschatten, maar 36% cpu alleen om een NTFS partitie te blijven mounten ?? of betekent dat iets heel anders ?
Goner
User

Postby MartinHerrman » 15 Feb 2011, 00:12

De EM7075 is gebaseerd op Linux. Linux is altijd standaard uitgerust geweest met ext, ext2, ext3 en tegenwoordig zelfs ext4. NTFS werd heel lang alleen read-only ondersteund en sinds enige tijd ook read/write. De ondersteuning voor ntfs is toen flink verbeterd. Ondanks dat kan het niet anders dat, gezien de historie, ext3 gewoon vele malen beter performed en stabieler (veiliger) is dan ntfs.

Een vriend van mij heeft een mediaplayer van een ander merk. De firmwares van beiden zijn in de kern ergens gelijk. Hij gebruikt NTFS en heeft met een muziekcollectie van 20.000 nummers ernstige performance problemen. Mijn vermoeden is dat dit met een ext3 filesysteem flink verbeterd moet zijn. Zijn performance probleem doet zich namelijk voor op het moment dat de media library gebruikt wordt. Hetzelfde proces gebruikt bij een collectie van enkele tientallen nummers geen cpu. Op de eminent vind je eenzelfde proces en eenzelfde medialibrary. Ik heb ook 20.000 nummers en geen enkel probleem.

Hij heeft nog niet de tijd genomen om een test met ext3 te doen. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen..
MartinHerrman
Forum Supporter

Postby Goner » 15 Feb 2011, 01:41

Misschien wel interessant om eens te proberen ... het is een Freecom Classic Mobile 2.5" HD, waar ik pas een losse powersupply voor gekocht heb.

Wat is het best ; aan een laptop met Ubuntu 9.10 hangen en formatteren of met Gparted ??
Goner
User

Postby MartinHerrman » 15 Feb 2011, 10:53

Ik ben benieuwd :-)

Beide opties zijn net zo goed. Als je al een laptop met ubuntu klaar hebt liggen dan zou ik die gewoon gebruiken. Als je dat niet hebt dan denk ik dat gparted het makkelijkst is om even op een USB stick te zetten en daar vanaf te booten.

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Ik ken je ervaring met Linux niet. Als je die niet hebt, gewoon standaard gparted opties gebruiken. Mocht je die wel hebben, dan kun je vanaf de command line (ik weet niet of gparted GUI je dit ook laat configureren) extra opties gebruiken:

Code: Select all
-m reserved-blocks-percentage
    Specify the percentage of the filesystem blocks reserved for the super-user. This avoids fragmentation, and allows root-owned daemons, such as syslogd(8), to continue to function correctly after non-privileged processes are prevented from writing to the filesystem. The default percentage is 5%.

-O feature[,...]
    Create filesystem with given features (filesystem options), overriding the default filesystem options. The default features which are enabled by default are specified by the base_features relation, either in the [libdefaults] section in the /etc/mke2fs.conf configuration file, or in the subsection of the [fs_types] section for the filesystem type as specified by the -T option. The filesystem type-specific configuration setting found in the [fs_types] section will override the global default found in [libdefaults].

The filesystem feature set will be further edited using either the feature set specification specified by this option, or if this option is not specified, by the default_features relation for the filesystem type being created, or in the [libdefaults] section of the configuration file.

The filesystem feature set is comprised of a list of features, separated by commas, that are to be enabled. To disable a feature, simply prefix the feature name with a caret ('^') character. The pseudo-filesystem feature "none" will clear all filesystem features.
dir_index
    Use hashed b-trees to speed up lookups in large directories.
filetype
    Store file type information in directory entries.
has_journal
    Create an ext3 journal (as if using the -j option).
journal_dev
    Create an external ext3 journal on the given device instead of a regular ext2 filesystem. Note that external-journal must be created with the same block size as the filesystems that will be using it.
resize_inode
    Reserve space so the block group descriptor table may grow in the future. Useful for online resizing using resize2fs. By default mke2fs will attempt to reserve enough space so that the filesystem may grow to 1024 times its initial size. This can be changed using resize extended option.
sparse_super
    Create a filesystem with fewer superblock backup copies (saves space on large filesystems).

Het wordt dan niets van:

mke2fs -j -m 0 -O dir_index,sparse_super /dev/..
MartinHerrman
Forum Supporter

Postby Goner » 15 Feb 2011, 13:03

MartinHerrman wrote:Ik ben benieuwd

Tsja, weet niet of ik het echt ga merken ; ik heb geen 20.000 nummers op de disk staan.
De EM7075DTS hangt aan het 2e TV-tje op zolder om uit te kunnen wijken. Bijna alle content staat op een Brand X mediaplayer met een 1TB harddisk aan de TV in de woonkamer.

Maar als ik zie dat om NTFS te kunnen gebruiken de cpu zowat 40% gebruikt wordt als Transmission draait, dan zou ik het alleen daarvoor al doen. Sowieso wel leuk om daar 's mee te spelen.
En met Ext2IFS kan ik een Ext3 HD onder Windows nog gewoon gebruiken.
Goner
User

Next

Return to EM7075 / EM7075-DTS