Beta Firmware EM7380 versie 2.8.2.0

Moderators: Joyce, Laura, Eminent-Admin

Beta Firmware EM7380 versie 2.8.2.0

Postby Joyce » 23 Jan 2013, 12:34

Graag willen wij jullie in de gelegenheid stellen om onze Beta versie van de nieuwe Firmware te testen.

http://downloads.eminent-online.com/EM7380_2.8.2.0_(Beta).zip
De firmware voor de EM7385 is nog in ontwikkeling zodra wij hiervan een Beta versie hebben zullen wij dit zo spoedig mogelijk laten weten.

4.0 Release notes:
Versie 2.8.2.0 Beta (21-01-2013) Nieuwe functies:
1. HTML codes in ondertiteling zijn niet meer zichtbaar bijv. </i>,</b>,</u>
Verbeteringen:
1. In het Nederlandse instellingen menu onder overig de instellingen onder BD Menu gewijzigd zodat deze correspondeert met de tekst.
Technische aanpassingen:
1. Geen
Joyce
Forum God/Posts for a living

Re: Beta Firmware EM7380 versie 2.8.2.0

Postby jan1966 » 23 Jan 2013, 13:36

zou er ook geen automatische cover download op kunnen .
thumbgen is niet echt wat
jan1966
Newbie

Postby KijkerT » 23 Jan 2013, 15:31

Joyce wrote:Graag willen wij jullie in de gelegenheid stellen om onze Beta versie van de nieuwe Firmware te testen.

De firmware voor de EM7385 is nog in ontwikkeling zodra wij hiervan een Beta versie hebben zullen wij dit zo spoedig mogelijk laten weten.

4.0 Release notes:
Verbeteringen:
1. In het Nederlandse instellingen menu onder overig de instellingen onder BD Menu gewijzigd zodat deze correspondeert met de tekst.
Technische aanpassingen:
1. Geen

Ben ik mijn instellingen kwijt als ik nieuwe firmware installeer?
Heb één keer eerder een poging ondernomen met de EM7380 en toen kon ik alles weer opnieuw instellen.
Zou mooi zijn als er aan toekomstige firmware de mogelijkheid werd toegevoegd om je instellingen op te kunnen slaan.
KijkerT
Newbie

Postby Joyce » 23 Jan 2013, 18:23

De firmware zet de instellingen terug naar fabrieksinstellingen.
Joyce

Postby wilco » 23 Jan 2013, 18:39

Joyce wrote:Graag willen wij jullie in de gelegenheid stellen om onze Beta versie van de nieuwe Firmware te testen.

4.0 Release notes:
-----

Ik hoop dat bedoelt wordt dat voortaan de html codes geinterpreteerd worden en dus <i>cursief</> als cursief wordt weergegeven etc. en niet alleen maar verdwenen/onzichtbaar zijn.

Wilco
EM7380, fw 3.0.5.8 - Thecus N5550 NAS (5* WD-Red 2Tb, RAID5) - LAN 1Gb -
wilco
Forum Supporter

Postby SanderT » 24 Jan 2013, 01:20

Had deze bug ook al een tijdje terug gemaild (en ook in een andere thread over deze firmware, maar hier worden alle reacties verzameld, vandaar) maar zal hem hier ook nog is melden:

Het lost nog steeds niet het probleem op waarbij een 1920x1080 feed het beeld aan beide kanten gewoon afplakt. De video zoom staat uit en het beeld staat op 16:9. Andere 1920x1080 feeds werken wel goed en geven volledig beeld. Het is ook niet een beeldverhouding probleem, want als je het origineel op de PC kijkt zie je duidelijk links en rechts nog extra mensen zitten, die op de EM7380 niet te zien zijn. Het is alsof de EM7380 gewoon er 2 balken aan de zijkant over heen plakt, want bij andere bestanden is het beeld wel gewoon goed en volledig scherm met 1:1 pixel mapping naar 1920x1080. Dus zonder die balken links en rechts.

Voorbeeld bestand: http://usb2midi.info/EM7380.zip

Het bestand bevat een stukje video van een grotere video inclusief 2 screenshots van hoe het er op de PC uit ziet en hoe de EM7380 hem weergeeft. Instelling staan zoals al aangeven in een andere thread namelijk:

- Beeldverhouding: 16:9
- TV-Systeem: 1080P 60HZ
- Video Zoom: Uit
- 1080P 24Hz: Aan
- Deep Color: Auto

Ik weet dat de instellingen ook goed staan, omdat andere 1920x1080 bestanden wel goed afspelen. In de andere thread werd al aangegeven dat er getest was met een 1920x1080 bestand, maar niet alle bestanden hebben dit probleem. Zoals in het voorbeeld bestand ook te zien zal zijn, zal het beeld 4:3 zijn, ongeacht de instellingen. Daarbij is het niet vervormd, zoals te zien is en af te lijden van als je dezelfde clip op de pc speelt, worden er gewoon 2 balken over de linker en rechter zijde geplakt (want er is nog meer veel meer beeld informatie). Pak ik een ander 1920x1080 bestand, werkt het wel goed en met 1:1 pixel mapping. De instellingen staan dus al goed, maar dit bestand (en dus soort gelijke - dus niet alle 1920x1080 bestanden, ik heb ook bestanden die wel goed werken, deze echter niet) werken niet goed. Bovenstaande voorbeeld zou dit bevestigen, als meer mensen het zouden kunnen testen en bekijken op de pc én EM7380, zie je al snel het verschil. Er missen gewoon twee complete mensen links en rechts in het beeld die zijn verborgen achter twee zwarte balken(links een vrouw en rechts een man).

Andere media spelers hebben ook last van zulke fouten, de stream info wordt dan gewoon verkeerd uitgelezen, of er wordt automatisch een P&S versie van gemaakt omdat de stream aan geeft dat dit ook kan (dmv meta data in de stream), ipv de voorkeur te geven aan de full frame versie. Dat is ook wat er waarschijnlijk fout gaat. Streams kunnen extra info bevatten voor decoders zodat ze weten als er een Pan&Scan gemaakt moet worden, welk deel ze dan moeten uitsnijden van het beeld. Zonder deze info wordt automatisch het midden gepakt, maar is deze info er wel, dan kan uit een beeld/frame een selectie worden gemaakt speciaal voor Pan & Scan. Op deze wijze kan de content maker sturen welke uitsnede er gemaakt moet worden. Wat de EM7380 waarschijnlijk doet (wat dus ook een probleem is geweest met andere spelers in het verleden- zowel software matig als hardwarematig), is dat als die Pan&Scan info in het bestand zit, dit automatisch wordt toegepast op de stream, terwijl dit natuurlijk alleen moet gebeuren als de instelling van video op Pan&Scan staat. Voor de duidelijkheid, die Pan&Scan info is een soort meta data per frame die aangeeft van, van dit 1920x1080 frame, moet je dit deel nemen van het beeld als uitsnede ALS de uitvoer in Pan&Scan wordt verwacht. Dit probleem zou dan ook makkelijk op te lossen moeten zijn, door gewoon de Pan&Scan meta data in de stream (deze en alle andere) te negeren en niet de uitsnede toe te passen tenzij de beeld instelling echt Pan&Scan is. Dus een tip voor de programmeurs, ik zou hier als eerste naar kijken als de oorzaak van het probleem.

Reden dat ik bovenstaand ook aannemelijk acht is namelijk dat als men kijkt naar de MediaInfo van het bestand via MediaInfo software, met duidelijk de volgende entries ziet staan:

Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Active Format Description : Pillarbox 4:3 image

Waar men dan vooral naar moet kijken is de AFD, de Active Format Description. Deze geeft aan dat de AFD, Pillarbox 4:3 image is, dus precies die uitsnede die de EM7380 maar laat zien. Echter is de AFD een manier om dus aan te geven (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Active_Format_Description) hoe een signaal/stream moet worden weergegeven als het beeldscherm(of beeldinstelling) anders is dan het bestand formaat, in dit geval dus 16:9. AFD wordt tegenwoordig niet vaak meer toegepast, echter sommige streams bevatten nog wel deze informatie, zodat 16:9 beeld kan worden weergeven op 4:3 op een manier zoals de content maken het bedoeld heeft. Omdat ik 100% zeker weet dat de instellingen van de EM7380 goed staan, videozoom UIT en beeldformaat 16:9, en er duidelijk een uitsnede wordt gemaakt door de EM7380 en dit ook 1 van de weinige bestanden is die deze AFD informatie daadwerkelijk bevat (danwel met een descriptor voor 4:3 beeld), kan het haast niet anders dat deze ADF informatie wordt uitgelezen door de EM7380 en wordt gebruikt ongeacht de ingestelde beeld verhouding. Echter zou deze dus alleen mogen en moeten worden gebruikt als men van het bron bestand, wat in 16:9 is, een 4:3 wil maken door middel van Pan&Scan (hier komt ook het deel Pan van de naam van Pan&Scan vandaan, namelijk je panned over het beeld tot je de juiste uitsnede te pakken hebt). Ik heb dus de indruk dat de EM7380 deze informatie, altijd gebruikt zodra het aanwezig is in het bestand, ongeacht de videoinstelling terwijl er alleen gebruik van mag worden gemaakt als videoinstelling op 4:3 staat. De conversie van 16:9 naar 4:3 heeft dus al plaatsgevonden nog voordat de videoinstelling wordt uitgelezen (daarom moet ook nog voor/tijdens het decoderen zelf al gekeken worden of de AFD van toepassing is danwel al door de chipset zelf moet worden toegepast). Kan mij voorstellen dat hier niet op getest is, want dit soort ADF informatie wordt niet heel vaak meer gebruikt en/of toegevoegd (behalve in landen waar het verplicht is).

Kortom, ik ben wat lang van stof, maar ik heb dit vaker meegemaakt, ook vroeger toen 16:9 zijn intrede deed in televisie land en het WSS signaal soms ten onrechte werd meegestuurd door kanalen als SBS6 en RTL4. Dat was ook soms de reden dat bij sommige gewone uitzendingen het beeld naar breedbeeld schoot terwijl de content in 4:3 was (soms bij reportages in een uitzending, die dan met een goedekopere camera werden gefilmd, maar in breedbeeld, en het WSS signaal zit in de scanlines verborgen, dus kreeg je er niet zomaar uit). Nu zie je het probleem nog welleens in VLC als je 16:9 hardcoded (dus in een 16:9 pixel verhouding, zoals echt 1280x720), waarbij het WSS signaal ook is ingecodeerd, dat hij het beeld extra gaat uitrekken weer. Dat heeft mij toen ook een hoop moeite gekost om duidelijk te maken (maar zodra er een echte video engineer bij kwam, wisten ze het snel op te lossen). Maar goed, het is een beetje lang bug report geworden (met eigenlijk al de oplossing), maar deze fout zat ook al in de vorige firmware. Ik hoop dat Eminent z'n voordeel kan doen met deze informatie over de AFD en het snel kan oplossen. Als er nog vragen zijn, hoor ik het graag, succes!
SanderT
Newbie

Postby wilco » 24 Jan 2013, 08:11

SanderT wrote:Had deze bug ook al een tijdje terug gemaild (en ook in een andere thread over deze firmware, maar hier worden alle reacties verzameld, vandaar) maar zal hem hier ook nog is melden:

Het lost nog steeds niet het probleem op waarbij een 1920x1080 feed het beeld aan beide kanten gewoon afplakt. De video zoom staat uit en het beeld staat op 16:9. Andere 1920x1080 feeds werken wel goed en geven volledig beeld. Het is ook niet een beeldverhouding probleem, want als je het origineel op de PC kijkt zie je duidelijk links en rechts nog extra mensen zitten, die op de EM7380 niet te zien zijn. Het is alsof de EM7380 gewoon er 2 balken aan de zijkant over heen plakt, want bij andere bestanden is het beeld wel gewoon goed en volledig scherm met 1:1 pixel mapping naar 1920x1080. Dus zonder die balken links en rechts.

Voorbeeld bestand: http://usb2midi.info/EM7380.zip

Weet je zeker dat het aan de mediaplayer ligt? Heb je dit al uit geprobeerd met een ander beeldscherm? Wat voor beeldscherm gebruik je en welke instellingen?
Ik zal zelf een dezer dagen ook even checken met het voorbeeld bestandje.
EM7380, fw 3.0.5.8 - Thecus N5550 NAS (5* WD-Red 2Tb, RAID5) - LAN 1Gb -
wilco
Forum Supporter

Postby Joyce » 24 Jan 2013, 11:37

HTML ondertiteling is niet ondersteund door de realtek spelers waardoor het technisch niet mogelijk is om cursief als cursief ook weer te geven. Wel is het mogelijk om de HTML codes te verbergen dat is dus in deze firmware aangepast.
Joyce

Postby Joyce » 24 Jan 2013, 11:56

@SanderT

Allereerst willen wij jou bedanken voor de uitgebreide en specifieke uitleg omtrent het probleem wat je ondervindt met het afspelen van 1920x1080 feeds die aan beide kanten worden afgeplakt.
Wij hebben jou bestand getest op onze eigen EM7380 en ondervinden hetzelfde probleem. Ook komen wij dit probleem tegen bij andere spelers zoals de EM7280. Echter zal dit probleem niet verwerkt worden in de firmware van deze en andere mediaspelers vanwege het feit dat het probleem zit in het bestand de AFD zorgt ervoor dat de speler het bestand als 4:3 ziet en het dus ook zo afplakt. Wanneer je deze AFD zou kunnen aanpassen naar 16:9 in het videobestand zelf dan zou deze wel correct afgespeeld worden op de mediaspeler.
Joyce

Postby SanderT » 24 Jan 2013, 13:35

Joyce wrote:@SanderT

Allereerst willen wij jou bedanken voor de uitgebreide en specifieke uitleg omtrent het probleem wat je ondervindt met het afspelen van 1920x1080 feeds die aan beide kanten worden afgeplakt.
Wij hebben jou bestand getest op onze eigen EM7380 en ondervinden hetzelfde probleem. Ook komen wij dit probleem tegen bij andere spelers zoals de EM7280. Echter zal dit probleem niet verwerkt worden in de firmware van deze en andere mediaspelers vanwege het feit dat het probleem zit in het bestand de AFD zorgt ervoor dat de speler het bestand als 4:3 ziet en het dus ook zo afplakt. Wanneer je deze AFD zou kunnen aanpassen naar 16:9 in het videobestand zelf dan zou deze wel correct afgespeeld worden op de mediaspeler.

Graag gedaan en bedankt voor de bevestiging. Wellicht is het toch een optie om dit op te lossen in de firmware, want het is niet een probleem in het bestand, omdat AFD gewoon tot de specificatie behoort van MPEG video streams. In Engeland is het zelfs verplicht voor digitale televisie/streams. De kans dat dit dus daar gaat voorkomen bij mensen die in dat land hun streams/feeds willen afspelen, is best groot. Het gaat waarschijnlijk ook om maar een kleine aanpassing, maar ik zal ook even uitzoeken hoe de chipset van realtek dit doet, want het lijkt mij op zich geen chipset probleem, althans, zou wel erg zijn als dat het wel is, want dan houden zij zich niet aan de MPEG specificatie.
SanderT
Newbie

Next

Return to Firmware EM7380 Bèta-versie 2.8.2.0