OTA-update mislukt: speler nu onbruikbaar

EM7680

Moderators: Joyce, Laura, Eminent-Admin

OTA-update mislukt: speler nu onbruikbaar

Postby Ruut_S » 30 Nov 2019, 09:06

Mijn speler stamt uit augustus 2017. Sindsdien geen updates uitgevoerd omdat de speler goed functioneerde. Gisteren bleef de speler hangen in LibreElec en voerde (ongevraagd) een update uit. Daarna schakelde de speler door naar Kodi maar het beeld is een halve pagina omlaag geschoven: de bovenste helft van het beeld is zwart en de onderste helft toont de bovenste deel van het Kodi inlogscherm. Er volgde een melding dat 'Amber' niet compatible is met deze versie. Sindsdien de speler meerdere keren opnieuw opgestart, zowel met de AB als met de schakelaar achterop, maar het resultaat blijft gelijk: het Amlogic en het LibreElec scherm worden correct weergegeven maar zodra Kodi inschakelt gaat het mis.
Ben er met enige moeite wel in geslaagd om in het Confluence scherm te komen maar dat wordt dus ook maar voor de helft weergegeven en reageert verder in de linker kolom wel maar in de rechter kolom niet op de AB.
Hoe nu verder??
Ruut_S
Newbie

Re: OTA-update mislukt: speler nu onbruikbaar

Postby Joyce » 02 Dec 2019, 10:59

Beste,

We hebben jouw probleem proberen te reproduceren en de Amber skin geïnstalleerd op LibreELEC 8.2.5 Kodi 17.6.
Daarna de OTA uitgevoerd. Kodi kwam na de FW installatie met de melding: Add-on migration in progress en vervolgens inderdaad de melding dat Amber skin is disabled.
Het halve beeld probleem hebben we echter niet, maar aangezien Kodi de melding geeft dat Amber niet word ondersteund zou het kunnen dat in de migratie naar de Estuary skin iets fout is gegaan met de update die de speler heeft uitgevoerd.
Ik wil je bij deze vragen om de speler te herstellen naar fabrieksinstellingen, ik verwacht dat het dan is opgelost.

Je dient de reset uit te voeren via de resetknop aan de achterzijde van je speler aangezien je vermoedelijk niet meer in het LibreELEC menu komt.
Speler uitzetten, paperclip resetknop inhouden, speler aanzetten terwijl je de resetknop 10 seconden ingedrukt houd.
De speler word nu hersteld naar fabrieksinstellingen. ( je data word hierbij gewist )
Graag verneem ik van je of het probleem dan verholpen is.
Joyce
Forum Goddess

Postby BeeldBakker » 03 Dec 2019, 16:08

Ook mijn OTA-update lukt niet. Knoppen reageren niet en zeer onstabiel resulterend in crashes. Ik ben nu weer terug naar de oude firmware.
Kan iemand mij uitleggen wat er mis gaat?
BeeldBakker
Newbie

Postby Joyce » 03 Dec 2019, 17:25

Beste Beeldbakker,

We willen graag je probleem betreffende crashes verhelpen maar kunnen het probleem zelf tot op heden niet reproduceren.

Ik vermoed dat er add-ons of skins overgenomen proberen te worden maar dat dit stagneert.
Zo geeft Ruut_S bijvoorbeeld aan dat hij onder Kodi 17.6 met een andere skin heeft gewerkt en dat Kodi 18 aangeeft dat deze niet ondersteund word.
Ik kan mij voorstellen dat wanneer programmatuur of skins of custom builds worden overgenomen die niet worden ondersteund dat dit voor enige problemen kan opleveren.

Voor degene die deze problemen ervaart wil ik verzoeken om vanuit onze website de firmware opnieuw te installeren waardoor tevens de instellingen worden hersteld naar fabrieksinstellingen.
Indien jullie dit willen uitvoeren gelieve terugkoppeling te geven aangezien dit helpt voor overige forum gebruikers.

https://www.eminent-online.com/media/media/drivers/LibreELEC-Eminent.arm-EM7680-9.0.3.zip

https://www.eminent-online.com/media/media/manuals/EM7680_Kodi_18_LibreELEC_FW_instructions_by_Micro-SDCard.pdf

Betreffende slecht reageren van de knoppen is al meer melding van gemaakt echter ook hierbij geldt dat we nog niet weten waardoor dit word veroorzaakt aangezien al onze test spelers dit probleem niet hebben.
Joyce
Forum Goddess

Postby BeeldBakker » 04 Dec 2019, 11:11

Dank voor de reactie. Ik verzamel vandaag de gegevens en ervaringen met versie install op 2 EM7680 spelers. Deze zal ik aan jullie doorgeven.

Mvg Mano
BeeldBakker
Newbie

Postby Ruut_S » 04 Dec 2019, 13:57

Hallo Joyce,

Dank voor je reactie.
1. Amber: Kort na aanschaf van de speler heb ik enkele skins getest, waaronder Amber. Uiteindelijk vond ik Confluence prettiger en sinds ruim 2 jaar draai ik daar nu mee. Het probleem ontstond dus met Confluence.
2. Reset: De Reset procedure 3x uitgevoerd maar zonder resultaat: het beeld blijft gespleten.
Met de AB het Confluence settings menu geselecteerd: dat was natuurlijk ook maar voor de helft zichtbaar, maar kon wel bij instelling voor 'Display' komen. Die bleek te staan ingesteld op 1280x720. Dat was natuurlijk fout: geen idee hoe dat is gebeurd. Nadat de instelling weer werd hersteld naar 1920x1080 herstelde het scherm zich naar full-screen.
3. De update bleek correct te zijn uitgevoerd:
LibreELEC 9.0.3
Kodi 18.4 Gts Leia
Linux base: 3.14.29 arch 64
4. Opvallend was wel dat de speler slecht reageerde op mijn AB, een Logitech Harmony 350i: met de pijltoetsen worden vaak meerdere items in een menu overgeslagen en de OK toets moet eerst 2x snel worden ingedrukt voordat de normale actie volgt. Door in LibreELEC een 'soft reset' uit te voeren verminderde dat probleem, maar is nog niet weg.
5. De Estuary skin is kennelijk standaard in deze configuratie maar die heeft 1 belangrijk nadeel: als een film wordt gepauzeerd staat er onder in beeld een zwarte balk die de ondertitel afdekt die ik nou juist even wilde lezen. Ben dus weer terug geschakeld naar Confluence.
6. Het update-probleem is nu dus wel opgelost maar ik zie geen enkel voordeel ten opzichte van de eerdere versies. Ik ga de komende dagen nog wat verder met testen en als het haperende gedrag van de speler op mijn AB niet overgaat overweeg ik terug te gaan naar de oorspronkelijke software-versie van de speler. Ik neem aan dat dit mogelijk is met een Zip-file via een USB-stick?

Groet,

Ruut.
Ruut_S
Newbie

Postby kr1z » 05 Dec 2019, 19:28

Hoi,
Ik heb precies het zelfde probleem.
Is er toevallig een andere oplossing dan resetten naar fabrieksinstellingen?
Ben aardig wat tijd kwijt qua instellingen (achtergrondjes enz) enz
kr1z
Newbie

Postby Ronald2211 » 05 Dec 2019, 21:25

Half scherm na update herkenbaar; de "oude" scherm resolutie wordt niet overgenomen.
En ook ik heb een AB die bij sommige acties niet meer zo reageert als voorheen.
Echter niet problematisch. Wel vreemd.
Ook ik had een skin die in eerste instantie voor een foutmelding zorgde (Eminence).
Echter na een update van de skin geen probleem!
Ronald2211
User

Postby Joyce » 06 Dec 2019, 09:20

Beste kr1z,

We hebben de oorzaak van het halve beeld nog niet kunnen reproduceren. Maar als ik de meldingen op het forum bekijk lijkt het een probleem met het herkennen van de resolutie van de aangesloten TV na de update.

Je kunt het volgende proberen:
[*]EM7680 via de power knop aan de achterkant uitzetten. Zorg ervoor dat je TV aan staat en op het juiste HDMI kanaal staat en zet de speler weer aan.
[*]Als bovenstaande niet heeft gewerkt kun je ook in je instellingen menu kijken op welke resolutie de HDMI uitgang staat (ik vermoed dat hier een resolutie staat van 1280x720) wijzig deze dan naar de resolutie van jou televisie.

Ik hoor graag of bovenstaande heeft geholpen en ook welke optie zodat we hier verder mee aan de slag kunnen. Graag vernemen we ook welk merk/model TV je hebt en of er ook een Audio receiver tussen zit zodat we dit verder kunnen onderzoeken.
Joyce
Forum Goddess

Postby kr1z » 06 Dec 2019, 15:54

Hoi,
Dank voor de snelle reactie.

""]EM7680 via de power knop aan de achterkant uitzetten. Zorg ervoor dat je TV aan staat en op het juiste HDMI kanaal staat en zet de speler weer aan.""

Dit moet ik al elke dag doen als ik `m aanzet; anders krijg ik geen beeld.

""Als bovenstaande niet heeft gewerkt kun je ook in je instellingen menu kijken op welke resolutie de HDMI uitgang staat""

Welk instellingen menu?
Het instellingen menu van kodi kan ik niet vinden omdat het scherm maar half zichtbaar is.
Op aanraden van een van de bovenstaande reacties is het me nog net gelukt om Confluence skin te selecteren, maar dan zie ik nog minder.
kr1z
Newbie

Next

Return to EM7680