EM7580 'dood' na firmware upgrade

Tips & Tricks

Moderators: Joyce, Laura, Eminent-Admin

EM7580 'dood' na firmware upgrade

Postby HansV » 02 Feb 2020, 14:53

Hallo forum, ik heb een EM7580 van iemand gekregen waarbij tijdens een firmware upgrade 'iets' mis is gegaan. Gevolg is dat het apparaat niets meer doet. Bij aanzetten gaat de blauwe power front led aan en op de achterkant brand de rode toslink aansluiting. maar voor de rest gebeurt er niets. Op de, via de HDMI aangesloten, tv is nooit iets zichtbaar als een startup logo of beeld flikkering bij aanzetten. Ook op de factory reset knop drukken via de power on procedure doet niets. Ook firmware flashen via diverse microSD cards geprobeerd (alle 4 beschikbare firmware versies geprobeerd) doet niets. Hij reageert ook totaal niet op knoppen van de afstandsbediening. Ik ben wel handig met electronica dus ik kan hem wel openmaken, maar alleen als dat zin heeft. Het lijkt er nu op alsof zelfs de boot software corrupt is. Wat kan ik nog meer proberen? Het kan toch niet zo zijn, dat ik de hele set kan weggooien door een software fout?
Alvast dank voor alle mogelijke tips.
Mvgr, Hans
HansV
Newbie

Re: EM7580 'dood' na firmware upgrade

Postby Joyce » 04 Feb 2020, 16:05

Hallo Hans,

In principe is de speler niet kapot te krijgen als een firmware update mislukt, de speler heeft een apart recovery stukje ingebouwd waardoor je hem altijd kunt flashen.
Via onderstaande stappen kun je de speler opnieuw flashen

1. Download de firmware en sla de firmware op.
2. Pak het gedownloade bestand uit. Drie bestanden zullen worden uitgepakt:
- factory_update_param.aml
- LibreELEC-Eminent.arm-EM7580-x.x.x-update.zip
- Recovery.img
3. Plaats deze bestanden op een FAT32 geformatteerde Micro-SD kaart (In de root).
Gebruik bij voorkeur een geformatteerde Micro-SD kaart, er mogen geen andere
bestanden op de Micro-SD kaart aanwezig zijn!
4. Zorg ervoor dat de streamer met de aan/uit knop aan de achterzijde van de speler
is omgezet naar “OFF”. Plaats vervolgens de Micro-SD kaart in het Micro-SD slot
van de streamer. ( Deze kun je vinden aan de achterzijde onder de HDMI poort )
5. Zorg dat je een paperclip bij de hand hebt. Druk met een paperclip de reset pin in
aan de achterzijde van de speler en houd deze ingedrukt.
6. Zet je TV aan en zorg ervoor dat het juiste videokanaal is geselecteerd
7. Zet de speler weer op “ON” houd de reset pin voor 10 seconden ingedrukt.
8. Laat de reset pin los.
9. Je ziet na enkele seconden het upgradescherm in beeld komen waarbij de
voortgangsbalk zich begint te vullen.
10. De streamer zal de installatieprocedure zelf doorlopen. Onderbreek deze
procedure niet!
11. Zodra de installatieprocedure is voltooid, start de streamer opnieuw op en is je
EM7580 weer klaar voor gebruik

Het is van belang dat de micro sd als fat32 geformatteerd is, anders kan de speler hem niet lezen en dat je de reset knop enige tijd ingedrukt houd.
Mocht het hiermee nog niet lukken dan hoor ik het graag.
Joyce
Forum Goddess

Postby HansV » 04 Feb 2020, 21:30

Hallo Joyce,
Ik heb alle stappen tot in den treuren geprobeerd, o.a. met verschillende microSD cards (512 MB tm 16 GB) al dan niet opnieuw geformatteerd. En zoals vermeld gevuld met alle 4 beschikbare firmware files in de root. Met een ingedrukte reset button van enkele seconden tot een minuut ingedrukt en alles wat er tussen zit na de power on. Ik zie ook totaal geen activiteit behalve het aan gaan van de 2 leds van power en de TOSlink bij power on. Ik heb nu ook 2 tv's geprobeerd met de HDMI maar allebei geven geen enkel (boot-)beeld o.i.d. bij aanzetten van de EM7580. Ook geen beeldflikkering als er spanning op het apparaat wordt gezet. Ook getest met en zonder uSD card tijdens de reset procedure. Niks gebeurt er.
Ook andere power supply gebruikt van een EM7680 (zelfde polariteit en spec's : 5V dc 2A). Bij aansluiten van een UTP kabel naar een switch blijven de netwerk leds op de EM7580 uit.
Ik kan dus wel stellen dat geen enkele actie verandering teweeg brengt. Kan ik ik iets controleren aan de binnenzijde? Werking interne zekering of clockfrequentie of zo? Want zoals het nu lijkt, werkt bv de master clock niet of is het boot programma code verdwenen of corrupt. Is deze code terug te zetten?
Graag andere tips.
Mvgr, Hans
HansV
Newbie

Postby Joyce » 05 Feb 2020, 10:14

In dit geval zou ik je willen adviseren om met de speler terug te gaan naar de winkel voor garantie.
Mocht de winkel je niet kunnen helpen laat het mij dan weten dan stuur ik je de gegevens om hem naar ons supportcenter te sturen.
Joyce
Forum Goddess

Postby HansV » 22 Feb 2020, 09:39

Hallo Joyce,
Bedankt voor je reactie. Een antwoord heeft even geduurd ivm navragen, maar van de speler zijn geen aankoopgegevens meer bekend, omdat deze van een kennis van een kennis is geweest. Kan je mij de gegevens van geven van het Eminent support center? Van garantie zal wel geen sprake zijn, gok ik; de speler zal wel een paar jaar oud zijn:-( Alvast bedankt.
mvgr, Hans
HansV
Newbie

Return to Tips & Tricks